Yoga voor bekken(bodem)

Het bekken is een belangrijke schakel in ons lichaam, het verbindt onze benen met het bovenlichaam. Het bekken draagt ons bovenlichaam en als we zitten vormt het bekken het fundament van de houding. De spieren in het bekken werken samen met beenspieren, buikspieren en rugspieren. Het bekken heeft ook een belangrijke functie bij onze spijsvertering, overtollige stoffen verlaten ons lichaam via het bekken. Het bekken is ook het gebied van intimiteit en het bekken draagt het nieuwe leven, de geboorte van het kind is een ingrijpende gebeurtenis voor het lichaam.

Klachten in het bekkengebied zijn niet voor iedereen makkelijk bespreekbaar, maar er is wel wat aan te doen. Het kunnen aanspannen en ontspannen van de bekkenbodemspieren kan ongewenst urine verlies voorkomen of helpen genezen. Eén op de drie vrouwen krijgt last van ongewenst urineverlies, maar het komt ook bij mannen voor. Alledaagse dingen als niezen, sporten of iets zwaars tillen kunnen vervelende situaties opleveren, maar gelukkig is er wat aan te doen!
Door het versterken van buik- en bekkenspieren kunnen veel (rug)klachten en (chronische) bekkenpijn (bekkeninstabiliteit) verminderen of zelfs geheel verdwijnen. Getrainde bekkenbodemspieren ondersteunen en ontlasten de wervelkolom, wat klachten in de onderrug kan verminderen. Ook goed werkende buikspieren ondersteunen de rug.

Een ander aandachtspunt waar uitgebreid op ingegaan wordt is het ontspannen van de bekkenbodemspieren, want een overactieve bekkenbodemspier zorgt ook voor ongemakken. Het kan bijvoorbeeld leiden tot aandrangproblemen. Je moet voor je gevoel vaak naar het toilet, maar de hoeveelheid is steeds klein. Zelfs wanneer je minder gaat drinken, moet je toch te vaak naar het toilet omdat je het gevoel van ‘nodig moeten’ blijft ervaren. Minder drinken helpt dus niet!

De themalessen ‘Yoga voor het bekken’ zijn geschikt voor mensen met en zonder yoga ervaring. In de lessen zitten veel oefeningen, maar er wordt ook uitleg gegeven en je krijgt uitgeschreven oefeningen mee. Klazien Jansma, werkzaam bij Fysio Woldmeenthe, komt uitleg geven over de bouw en functie van het bekken en wat zij als bekkenfysiotherapeut kan bieden.

De lessen zullen worden gegeven op 3 dagdelen.

Bij voldoende belangstelling zal ‘Yoga voor het bekken’ zal er weer een groep gepland worden.

Opgeven kan via deze link of telefonisch 06 - 2 69 69 123 of per mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Heeft u vragen, bel of mail gerust.

yogales logo onder

    P r o e f l e s   v o l g e n ?   B e l    0 6 - 2  6 9  6 9  1 2 3